Gratis reclame voor de tabaksindustrie: hoe zit dat?

Een reclameverbod voor tabak en toch zien we nog voor miljoenen euro’s aan gratis reclame voor de tabaksindustrie. Hoe zit dat?   

23 september 2024

Zien roken, doet roken

Uit recent onderzoek blijkt dat jongeren na het zien van rookbeelden twee keer meer kans hebben om zelf te gaan roken (waaronder vapen). Zorgelijk, omdat beelden van sigaretten of vapes nog altijd heel veel voorkomen in populaire series, films en muziekvideo’s gericht op jongeren. 

Stop verheerlijking

Uit eerder onderzoek van de Rookvrije Generatie bleek dat de meeste Nederlanders willen dat sigaretten en vapes niet meer te zien zijn in films, op tv, tijdschriften, muziekvideo’s en op social media. Ook vindt de meerderheid dat mediamakers (zoals regisseurs, acteurs, muzikanten en influencers) hun verantwoordelijkheid hierin moeten nemen door nicotineproducten niet meer te tonen. 

Extreem verslavend

Carla van Gils (bestuurder van de Rookvrije Generatie): “Terwijl steeds meer fysieke plekken rookvrij zijn, is de (online) belevingswereld nog verre van rookvrij. Iedere dag worden jongeren geconfronteerd met rokende mensen in de media. We moeten stoppen hen het signaal te geven dat roken aantrekkelijk is, terwijl het extreem verslavend en ziekmakend is.  

‘Laat jouw creatie geen reclame zijn’

Mandy Woelkens, mediamaker: Met de kennis van nu, is het tijd dat de media de verantwoordelijkheid nemen en geen sigaretten en vapes meer laten zien. We moeten het goede voorbeeld geven. Het voegt niks toe om het wel in beeld te brengen.” 
 
Sterre Koning, zangeres en actrice: “Ik snap bijvoorbeeld gewoon niet dat artiesten nog roken of vapen op het podium. Als je het de hele tijd aan iedereen laat zien, beïnvloed je anderen er ook mee. Laat het gewoon niet zien. Want je wilt dat de volgende generatie niet eens weet dat het bestaat.” 

Ga naar www.rookvrij.nl/cultuurmakers voor meer informatie.  

Lees verder