Tina Festival bewijst dat een rookvrij festival ontzettend leuk is

Jonge meiden die zingen en dansen bij optredens, deelnemen aan de tofste workshops en hun favoriete influencers spotten: Tina Festival 2023 was weer een groot succes. Deze editie was extra leuk, want het festival is sinds dit jaar rookvrij!

2 oktober 2023

Opgroeien met rookvrije festivals

Tina Festival trekt jaarlijks meer dan 15.000 tienermeiden en 7.000 ouders en verzorgers. Tess Dumitru, hoofdredacteur van het blad Tina, vindt het een mooie stap dat het festival sinds dit jaar rookvrij is: “Kinderen die Tina Festival bezoeken, zijn in 2035 volwassen. Dankzij initiatieven zoals de Rookvrije Generatie is het voor die generatie straks normaal om niet te roken. Ik vind het ontzettend belangrijk dat Tina daar bewust aan bijdraagt, dus Tina Festival rookvrij maken is een logische keuze. Het is voor onze bezoekers de eerste kennismaking met een festival. Dit helpt zo het gevoel te versterken dat een festival gewoon rookvrij hoort te zijn. Daar ben ik heel blij mee.”

Zo geregeld

Ook projectcoördinator Elise Meeuwissen en event director Ingrid van Schooten waren direct enthousiast. Elise: “Ik geloof in de visie dat als je kinderen niet blootstelt aan roken, ze dan ook niet beginnen. Ik was dus meteen aan boord en ging aan de slag.” Ze vertelt dat het vrij eenvoudig was om het festival rookvrij te maken: “Eigenlijk was het binnen een week geregeld. We moesten een akkoord krijgen van Duinrell – de locatie van het festival – en beslissen wat we gingen regelen voor ouders en verzorgers die roken.” Ze besloten vier rookzones te maken, maar wel uit het zicht.

Duidelijke communicatie

Communicatie is volgens Elise en Ingrid erg belangrijk. Ze deelden het nieuws via hun social media en stuurden een persbericht uit. Ook stond in de e-mail met praktische informatie dat het festival rookvrij was. Elise: “Op het terrein zelf stond het op de informatieborden en er waren meerdere beachflags van de Rookvrije Generatie. En de rookzones staan natuurlijk op de plattegrond. We kozen er bewust voor hier geen sigaret als icoon te gebruiken, maar een rood rondje. We willen natuurlijk niet dat kinderen via een symbool op de plattegrond alsnog met roken in aanraking komen.” Ingrid vult aan: “Volgend jaar gaan we ook nog op het e-ticket zetten dat het festival rookvrij is.”

Voorbeeldfunctie

Elise vertelt dat ze al het personeel van het festival de instructie gaven om mensen vriendelijk aan te spreken als iemand toch rookt op het terrein en hen te verwijzen naar een van de rookzones. “Iedereen van de crew begreep het: ook de rokers willen het goede voorbeeld geven.” Ingrid geeft aan dat ze sowieso geen negatieve reacties ontvingen: “Zelfs niet op social media. We denken dat ouders het al normaal vinden: als ze met hun kinderen bij de sportclub zijn of ze naar school brengen, is het ook rookvrij. Wij gaan gewoon in die ‘flow’ mee. Uit onze evaluatie bleek dan ook dat 93% van de bezoekers het (heel erg) positief vindt om het Tina Festival terrein rookvrij te houden.”

Maak het niet te groot

Elise: “Mijn tip voor andere festivals is om het ‘rookvrij worden’ vooral niet te groot te maken. Het is gewoon wat het is. Zorg ervoor dat je een heldere boodschap hebt met goede argumenten, dan begrijpt iedereen het. En als je een leuk festival hebt, doet het er niet toe of het wel of niet rookvrij is: dan heb je het sowieso naar je zin. We merkten ook dat het helemaal niet druk was bij de rookzones: misschien dat sommige ouders en verzorgers die roken het ook prima vinden om dat even een dagje niet te doen.”

Positieve toon

Tot slot geeft Ingrid nog als tip mee om alles positief te benaderen: “Zeg dus niet: ‘je mag niet roken op dit festival’, maar: ‘dit festival is rookvrij en zo geven we met z’n allen het goede voorbeeld’. Met een opgeheven vingertje wijzen werkt nooit. Ik denk dat die positieve toon in onze communicatie een grote succesfactor is en dat we daarom ook geen discussies hadden.” Elise: “Een voorbeeld van deze positieve communicatie is dat we in de rookzones bordjes hebben neergezet met de tekst ‘Bedankt dat u ervoor kiest om hier te roken’. Kortom: maak het rookvrij zijn vooral leuk! Het zou mooi zijn als andere festival positief kijken naar hoe wij het hebben opgepakt om een festival rookvrij te maken, zonder te pushen en met een positieve boodschap.”

Tina Festival is een evenement dat DPG Media organiseert. DPG Media organiseert ook andere bekende evenementen, zoals Libelle Zomerweek, VT wonen&design Beurs en Dé Winterfair.

Lees verder