0%
Nieuws
20 november 2025

Hoe de tabaksindustrie bewust tieners verslaafd maakt

Honderden tieners in Nederland raken elke week verslaafd aan nicotine. Niet omdat ze daar bewust voor kiezen, maar omdat de tabaksindustrie hen in de val lokt. In deze blog lees je hoe de tabaksindustrie tieners bewust verslaafd maakt aan nicotine.

Pubers als doelwit

Tieners zijn extra vatbaar voor verslaving. Dat weet de tabaksindustrie maar al te goed. Daarom richt deze industrie zich bewust op jongeren: wie vroeg begint, raakt sneller afhankelijk en blijft daardoor langer klant. Voor de industrie is dit geen toeval, maar een doelgerichte strategie.

Verpakking als verleiding

De kleurrijke verpakkingen en zoete of frisse smaken zijn geen toevallige details. Ze zijn ontworpen om de producten onschuldig en aantrekkelijk te laten lijken. Op die manier wordt het gevaar van roken verhuld in een jasje van gezelligheid en plezier.

Slimme aanwezigheid

Reclame voor roken is verboden. Toch weet de industrie onze kinderen steeds opnieuw te bereiken. Op sociale media, in uitgaansgelegenheden en zelfs in de buurt van scholen worden producten stiekem en subtiel gepromoot. Hoe vaker jongeren ermee in aanraking komen, hoe normaler roken lijkt – en hoe groter de kans dat ze beginnen.

Nieuwe klanten nodig

Volwassen rokers stoppen of overlijden; daarom is er voor de tabaksindustrie een constante aanvoer van nieuwe klanten nodig. Jongeren vormen de levenslijn van hun verdienmodel. Dat honderden tieners per week in Nederland verslaafd raken, is dus niet een bijwerking, maar precies de bedoeling.

De gevolgen zijn enorm

Jaarlijks sterven in Nederland 20.000 mensen aan de gevolgen van (mee)roken. Daarnaast leven ruim 672.000 mensen met chronische ziekten die direct zijn terug te voeren op tabaks- en nicotinegebruik. Deze cijfers zijn al decennialang bekend, maar de industrie kiest bewust voor winst boven gezondheid.

Kies voor rookvrij

Gelukkig groeit de tegenbeweging. En het goede nieuws is: iedereen kan iets doen tegen de tabaksindustrie en voor rookvrij. Van arts tot vrijwilliger bij de sportclub. En van horecaondernemer tot influencer op social media. Als we nu met z’n allen in actie komen, is straks rookvrij de norm.

Bekijk wat jij kunt doen