Onderzoeksbureau DVJ Insights: “Wij willen geen bijdrage leveren aan de groei van de tabaksindustrie”
CEO Lucas Hulsebos van onderzoeksbureau DVJ Insights koos er bewust voor om niet meer samen te werken met de tabaksindustrie. Hij vertelt waarom het volgens hem belangrijk is dat ook andere onderzoeksbureaus dezelfde keuze maken.
4 oktober 2022

Commitment
DVJ Insights is een marktonderzoeksbureau met zo’n honderd medewerkers. Lucas: “Wij doen veel onderzoek naar merken en reclames, nieuwe producten en koopgedrag. We proberen hiermee onze klanten inzichten te geven die hun merk kunnen versterken of kunnen leiden tot meer verkoop.” Zo’n zes jaar geleden maakte Lucas als CEO zelf het besluit om geen opdrachten meer aan te nemen van de tabaksindustrie. “Als je werkt met een klant, moet je doel altijd zijn dat je de organisatie wilt helpen groeien. Je moet dus een bepaald commitment hebben. Dat commitment heb ik niet met de tabaksindustrie.”
Positieve impact
Lucas vertelt dat hij al 25 jaar in het vak zit en in het verleden wel eens samenwerkte met tabaksfabrikanten. “In die tijd mocht er zelfs nog reclame worden gemaakt voor tabak. Langzaamaan word je er meer bewust van dat de producten die de tabaksindustrie verkoopt niet ‘normaal’ zijn.” Toen Lucas zeven jaar geleden bij DVJ Insights begon, werkten ze nog mee aan een onderzoek over welke type mensen elektrische sigaretten gebruiken en waarom. “Dit voelde niet goed. Ik ben ondernemer geworden omdat ik een positieve impact wil maken. Ik vind het marktonderzoek een prachtig vak en wil het uitvoeren op een manier waarvan ik denk dat het goed is. Het is daarom fijn dat ik als eigenaar de keuze kon maken om met dit soort opdrachten te stoppen.”
Rare industrie
“In eerste instantie zei ik gewoon nee tegen aanvragen vanuit de tabaksindustrie, maar op een gegeven moment moet je het ook hardop zeggen tegen je medewerkers,” vertelt Lucas. De medewerkers reageerden positief. “Wel kreeg ik meteen de vraag waarom we dan ook niet andere, ongezonde industrieën uitsluiten. Het grote verschil voor mij is dat roken in alle gevallen slecht voor je is. De tabaksindustrie is gewoon een hele rare industrie die bewust in haar producten ongezonde én verslavende stoffen stopt. Deze industrie maakt producten die eigenlijk helemaal niet zouden moeten bestaan.”
Vanzelfsprekende keuze
Omdat DVJ Insights een snelgroeiend bureau is, benadert de tabaksindustrie hen nog wel eens voor onderzoek. “Binnen de tabaksindustrie doen ze veel onderzoek, dit is een belangrijke marketingstrategie. Als we nog wel opdrachten van hen zouden aannemen, zouden we daar behoorlijk wat inkomsten mee genereren. Ik denk ook zeker dat met het onderzoek wat wij doen, we tabaksfabrikanten goed kunnen helpen. Ik ben er daarom ook wel trots op dat we bewust ervoor kiezen om dat niet te doen. Tot nu toe loop ik er niet zo mee te koop. Ergens vind ik het ook vanzelfsprekend dat je deze keuze maakt.”
Kijk kritisch naar je klanten
Lucas adviseert andere onderzoeksbureaus om kritisch na te denken over welke klanten je aanneemt. “Als je voor een klant werkt, moet je jezelf de vraag stellen: wil ik dit bedrijf echt verder helpen? Want als je je werk goed doet, dan help je organisaties om te groeien. Ik denk dat marktonderzoekbureaus soms nog te weinig vanuit dat perspectief naar klanten kijken. We mogen best wat kritischer zijn. Wil je echt een klant helpen groeien die een ongezond én verslavend product verkoopt? Ik ben er trots op dat wij dat niet meer doen!”